Egy kis visszatekintés a múltba

Az interneten barangolásom során eljutottam valahogy egy norvég lapra, ahol részletes leírást találtam a DKW gyár kompresszoros kétütemû motorjáról. Sajnos norvég nyelven írták. Így hát elloptam a képeket, de ezek szerintem önmagukért beszélnek.
A kétütemû motorok fejlesztésében élen járt a német DKW gyár. Valószínûnek tartom, hogy nem elégedtek meg a forgattyúsház-sûrítés akkori lehetõségeivel, ezért fejlesztették ki a töltõdugattyús motort. Ez a két rajz szemlélteti az alapelvet.
És íme, itt látható a fõtengely, ahogyan megvalósították az elgondolást. A jobboldali képen egy 500-as motor, a harmincas évek sikeres versenymotorja
Itt egy kisérleti elgondolás rajza látható, szerintem ez azért már egy kicsit túl lett bonyolítva

Aztán jött a háború, fordult a világ, így ez már egy más név, újabb találmány. MZ - forgótárcsás vezérléssel. A karburátor a Ternai Zoltán-féle Motoroskönyvbõl ismerõs. Érdekes, hogy a rezonátorcsõ ekkor még nem létezett a kipufogónál. Vajon mi az oka, hogy széria MZ nem készült forgótárcsával ? A látszólag szelíd kis Trabant viszont igen. Ezért is lehetett sok csodát megvalósítani a Trabi-motorokkal.

 

És itt láthatók a hatvanas évek elejéig sikeres MZ versenymotorok. Balra a 125-ös, jobbra a 250-es gép

Nem ismerõs ? Õ már nem Zschopau szülötte. Valahol Törökországban látta meg a napvilágot. Kanuni Seyhan 251 néven kínálják a mai napig is itt Ha nem volna jó konstrukció, vajon átvették volna a törökök ?